چگونه با دم نوش های آرامبخش، اضطراب خود را در دوران کرونا کمتر کنیم

از آنجایی که شیوع ویروس کرونا همچنان در حال گسترش است، اما نباید از بیماری های روانی و عاطفی همه گیر که در پی آن به وجود می آید، غفلت کنیم. توجه به تغذیه و استفاده از دم نوش های آرام بخش، کمک فراوانی به حفظ سلامت ما در این دوران خواهد کرد

چگونه با دم نوش های آرامبخش، اضطراب خود را در دوران کرونا کمتر کنیم

صفورا شویکلو

سر تیترها

از آنجایی که  شیوع ویروس کرونا همچنان در حال گسترش است، اما نباید از بیماری های روانی و عاطفی همه گیر که در پی آن به وجود می آید، غفلت کنیم. توجه به تغذیه و استفاده از دم نوش های آرام بخش، کمک فراوانی به حفظ سلامت ما در این دوران خواهد کرد.

 بیماری کرونا نه تنها باعث نگرانی های سلامت همگانی شده است، بلکه سبب بروز برخی از بیماری های روانشناختی می شود که شامل اضطراب، ترس، افسردگی، رفتار های اجنابی، تحریک پذیری، اختلالات خواب و اختلال استرس پس از سانحه ( PTSD) است. برای همین حفظ روحیه و آرامش روانی هر فرد بسیار اهمیت دارد. چرا که تحقیقات نشان داده داشتن اضطراب، سیستم دفاعی بدن را تضعیف کرده و درصد ابتلا به این ویروس را در افراد به خصوص کسانی که دچار بیماری های زمینه ای هستند بیشتر می کند.

بدون شنیدن کلمه “ویروس کرونا” ادامه کار روزمره انگار غیرممکن شده است. ما هم اکنون هم در حال صحبت کردن در باره چگونگی از بین بردن ویروس کرونا و فلج شدن اقتصاد جهانی هستیم که زندگی تمام افراد جامعه را نیز تحت تأثیر قرار داده است. قطعاَ زندگی ما هرگز همانند قبل نخواهد بود.

افرادی که قبلاً از اضطراب، افسردگی و تنهایی رنج می برند، به سختی می توانند اضطراب مرتبط با بیماری کرونا را از بین ببرند. هرچند شاید نتوانیم به طور کامل شیوع این بیماری را کنترل کنیم اما، خوشبختانه می توانیم کارهایی را برای مدیریت سلامت روانی خود در این دوران انجام دهیم. بیاید نگاهی به چند کار ساده که می توانیم در خانه انجام دهیم بپردازیم.

استفاده از دم نوش های آرام بخش

یکی از کار های مهمی که می توانیم برای سلامت روانی و کاهش اضطراب انجام دهیم، توجه به تغذیه و رژیم غذایی است. فرهنگ ایرانی ما سرشار از اصول و تغذیه سالم و سنتی است.

استفاده از گیاهان دارویی ایده جدیدی و نویی در کشور پهناور ما نیست. ما هزاران سال است که از گیاهانی مانند شیرین بیان، زنجبیل و پونه برای درمان عفونت های تنفسی استفاده می کنیم.

برخی از دم نوش های گیاهی به عنوان رفع چربی و استرس مانند نعناع و بابونه شناخته می شوند. مطالعات نشان داده كه عمل ساده تهیه دم نوش و چای می تواند روز خوبی را در این هرج و مرج برای ما به ارمغان بیاورد.

برای اینکار یک فنجان دم نوش آرام بخش برای استراحت و قبل از خواب آماده کنید. حتی فرایند تهیه و نوشیدن چای و دم نوش می تواند منبع آرامش باشد. می توانید دم نوش های زیر را امتحان کنید:

به لیمو

دم نوش به لیمو

خاصیت آرام کنندگی به لیمو شناخته شده است و برای افرادی که استرس مزمن و مشکلات عصبی دارند توصیه می شود.

این دم نوش با طبیعت گرمی که دارد برای آرامش اعصاب و روان بسیار مفید است. خواص فوق العاده این دمنوش گیاهی باعث شده است تا این نوشیدنی در لیست درمانهای مشکلاتی همچون سرماخوردگی، دردهای سیاتیکی، بی خوابی های شبانه، اضطراب، طپش قلب، سردرد، آسم و فشارخون قرار بگیرد.

فقط به خاطر داشته باشید که مصرف این دم نوش به علّت دارا بودن زیرفون، برای خانم های باردار ممنوع است.

برای تهیه دمنوش به لیمو یک قاشق غذاخوری به ازای هر فنجان، گیاه خشک شده را در یک لیوان آب جوش (130 میلی لیتر) بریزید و چند دقیقه دور از حرارت مستقیم قرار دهید تا دم بکشد؛ سپس آن را از صافی رد کرده و میل کنید. اگر مایل به استفاده این محصول بصورت سرد هستید دو قطعه یخ در آن قرار داده و منتظر باشید تا سرد بشود و سپس میل کنید.

بابونه

دم نوش بابونه

طبیعت این گیاه دارویی معتدل و در بابونه های صحرایی به سمت گرم و خشک است.

دمنوش بابونه توسط متخصصان طب سنتی برای درمان هایی با هدف تقویت حافظه، تقویت اعصاب، آرامش بخش و خواب آور، ضد تشنج، درمان اضطراب و استرس، درمان سرگیجه و موارد دیگر تجویز می کنند.

دم نوش بابونه برای تقویت سیستم ایمنی بدن مفید است و عفونت های ناشی از سرماخوردگی را از بین می برد.

برای رفع بی خوابی و داشتن یک خواب آرام و راحت، کافی است ده دقیقه قبل از اینکه به رختخواب بروید یک فنجان چای بابونه بنوشید.

برای تهیه دمنوش بابونه یک قاشق غذاخوری به ازای هر فنجان گیاه خشک شده را در یک لیوان آب جوش (130 میلی لیتر) بریزید و چند دقیقه دور از حرارت مستقیم قرار دهید تا دم بکشد؛ سپس آن را از صافی رد کرده و میل کنید. اگر مایل به استفاده این محصول بصورت سرد هستید دو قطعه یخ در آن قرار داده و منتظر باشید تا سرد بشود و سپس میل کنید.

دارچین

دم نوش دارچین

این ادویه مفید برای تنظیم قند خون مفید است و خواص ضد اسپاسمی دارد. دارچین ضد میکروب و ضد التهاب است و سطح انرژی را افزایش می دهد. دم نوش دارچین به سادگی می تواند یک داروی آرامش بخش اعصاب و روان باشد.

دمنوش دارچین معمولاَ بصورت ترکیبی می باشد و ترکیب آن با چای سیاه بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. ولی در بخش دمنوش های ترکیبی می توانید دمنوش هایی که از دارچین در ترکیب خود استفاده کرده اند نیز بهره ببرید.

بهار نارنج

 دم نوش بهار نارنج

بهار نارنج یا همان شکوفه درخت نارنج، از نظر طب سنتی دارای طبیعت گرم و خشک است. دمنوش بهار نارنج از طریق اثر گذاری روی سیستم عصبی باعث کاهش اضطراب و استرس و نیز افزایش احساس آرامش می شود.

عطر بهار نارنج روح افزاست و در صنعت عطر سازی به وفور مورد استفاده قرار می گیرد. شهر های شمالی و برخی شهرهای جنوبی کشور ایران نیز خواستگاه شکوفه های بهار نارنج اند.

شکوفه نارنج را می توان به صورت خشک، عرق گیری شده، مربا و…. استفاده کرد.

برای تهیه دم نوش بهار نارنج کافیست، مقداری از شکوفه های آن را داخل آب جوش قرار داده و بگذارید چند دقیقه ای در آب جوش خیس شود.

همچنین می توانید از عرق بهار نارنج هم استفاده کنید. شکوفه های خشک بهار نارنج را می توان به صورت ترکیبی با چای سیاه هم استفاده کرد.

رسانه ها و شبکه های اجتماعی

زمان استفاده از رسانه های اجتماعی را کم کنید

 علاوه بر توجه به تغذیه، کم کردن زمان استفاده از رسانه های اجتماعی و تلویزیون نیز بی تأثیر نیست. دسترسی خود را به اخبار و رسانه های اجتماعی محدود کنید اما اطلاعات ضروری درباره این بیماری را از منابع معتبر خبری دنبال کنید. توصیه می کنیم که بیش از 30 دقیقه در روز را صرف خواندن آخرین به روز سانی های اخبار نکنید. نباید اخبار روحیه و تمرکز شما را تحت الشعاع قرار دهد. قرار گرفتن در معرض اخبار ناگوار و غیر واقعی را محدود کنید.

ارتباط خود را با خانواده و دوستان خود حفظ کنید

انسان با بودن در اجتماع هویت می گیرد. زندگی جمعی و به اشتراک گذاشتن زندگی روزمره کلید بقای انسان است. با دوستان و خانواده خود از طریق برنامه های تماس ویدئویی و کانال های رسانه های اجتماعی در ارتباط باشید. انزوا و تنهایی می تواند اضطراب و افسردگی را تشدید کرده و حتی روی سلامت جسمی نیز تأثیر بگذارد. به همین دلیل باید ارتباط خود را با عزیزان خود حفظ کنیم.

از خود مراقبت کنید

هیچ زمان بهتری برای تمرین مراقبت از خود وجود ندارد. از بدن خود مراقبت کنید. حتی اگر در خانه هستید هم تحرک فیزیکی داشته باشید و ورزش کنید. می توانید از اپلیکیشن های ورزش و یوگا در موبایل خود استفاده کنید. می توانید بازی های گروهی را با اعضای خانواده  خود ترتیب بدهید.

 به تغذیه سالم خود توجه کنید. از آنجایی که بیشترین زمان را در خانه می گذرانید از خوردن غذاهای پر چرب و با کالری کاذب پرهیز کنید. خوردن میان وعده ای از سبزی و میوه تازی، نه تنها شادابی را برای شما و اعضای خانواده تان باز می گرداند، بلکه سیستم ایمنی بدنتان را تقویت می کند.

 از کمک های حرفه ای متخصصان غافل نشوید

با وجود محدود شدن رفت و آمد و قرنطینه های خانگی، پزشکان و متخصصان روش های ویزیت آنلاین و تلفنی را در اختیار افراد قرار داده اند.

 مکالمه با یک متخصص روانشناسی می تواند به شما کمک کند تا با انجام روش های ساده، با استرس مقابله کنید.

اضطراب و اختلالات استرس می تواند مشکلات زیادی به وجود آورد و افراد زیادی را تحت تأثیر قرار می دهد. شما تنها نیستید. همه ما درگیر ویروس کرونا شده ایم و باید به یکدیگر در عبور از این دوران کمک کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.