چای و سمومی که از طریق کتری و قوری وارد آن می شود

تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که کتری و قوری ساده ای را که هر روز برای دم کردن چای از آن استفاده می کنید، ممکن است مواد شیمیایی خطرناکی را آزاد کنند

چای و سمومی که از طریق کتری و قوری وارد آن می شود

صفورا شویکلو

سر تیترها

می دانید که نوشیدن چای با مواد شیمیایی مضر چه قدر می تواند برای بدن شما بد باشد. اما شاید متوجه این موضوع نباشید که ظرفی را که آب را در آن جوشانده و چای را در آن دم کرده اید هم به همین مقدار می تواند خطرناک باشد.

 آیا تا به حال  به اینکه چه مواد شییمایی ای در وسایلی که روزانه از آنها استفاده می کنید، وجود دارد، فکر کرده اید؟ تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که کتری و قوری ساده ای را که هر روز برای دم کردن چای از آن استفاده می کنید، ممکن است مواد شیمیایی خطرناکی را آزاد کنند؟

 حتی ممکن است با آزاد شدن این مواد طعم آب و چای شما عوض شود و شما ندانید که این تغییر بو و طعم از کجا نشأت می گیرد. دانستن این موضوع می تواند به شما در داشتن یک زندگی سالم تر کمک بسیاری کند.

کتری

خوب، بیایید در ابتدای امر در تعریف برخی از وسایل و اصطلاحات را باهم به توافق برسیم. اولین  وسیله کتری است. کتری وسیله ای است که روی اجاق گاز قرار می دهید تا آب آن به جوش بیاد. اصطلاح دیگر، قوری است، وسیله ای که چای خشک و آب جوش را درون آن می ریزید تا دم بکشد. البته هرگز یک قوری را روی شعله مستقیم گاز قرار نمی دهید.

 بیشتر کتری هایی که امروزه در بازار هستند، از جنس استنل استیل یا آلمینیوم است. گذاشتن کتری روی اجاق گاز، زیبایی خاصی به آشپزخانه می دهد. اما با تمام این زیبایی های بصری، این کتری ها ممکن است برای سلامتی شما خطرناک باشد.

 کتری های استیل می توانند فلزات سنگین را در آب جوش آزاد کنند.

 یک مطالعه در سال 2013 توسط NIH نشان داد که پخت و پز در وسایل استیل، عناصر نیکل و کروم را وارد مایعات می کند. هر چند در این آزمایش آنها از سس گوجه استفاده کردند، اما نتایج این تحقیق چیزی است که می توان توقع داشت که در مورد چای هم صدق کند .

دکتر مرکولا، یک دارو ساز و متخصص پوکی استخوان، آزمایش مستقلی را روی دو کتری از جنس استیل و آلومنیوم انجام دارد و دریافت که فلزات سنگین به طور بالقوه می توانند در آب جوش آزاد شوند. هر چند نمی توان به صورت دقیق به این آزمایشات تکیه کرد، اما برای  نوشیدن یک چای سالم باید به آن توجه کرد.

قوری

یکی از رایج ترین انواع قوری، قوری سرامیکی است. این نوع قوری شامل همه انواع آن از چینی تا نوع سفالی آن نیز می شود. در حالی که مواد اولیه ای که قوری از آن ساخته می شود، مهم نیست، اما نوع لعابی آن، دارای اهمیت است.

گیج شده اید؟ اجازه دهید در این باره توضیح بیشتری بدهیم. بیشتر قوری ها از موادی استفاده می کنند که در برابر آب مقاوم نیستند. برای افزایش مقاومت قوری ، آن را لعاب می زنند تا لعاب به عنوان یک ضد آب عمل کند و قوری شما آب پس ندهد و چای از آن نشت نکند. اما نکته اصلی این است که لعاب از چه چیزی ساخته شده است.

لعاب های سرامیکی ممکن است حای سرب و سایر مواد شیمیایی خطر ناک باشند. به همین دلیل نوعِ لعابی که در یک قوری چای استفاده می شود، مهم است. هر چند همه شرکت های سازنده کتری و قوری ادعا می کنند که از مواد بدون سرب استفاده می کنند، باز هم نگرانی هایی در این امر وجود دارد. به گفته سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) شواهدی وجود دارد که در آن ها سرامیک دارای سرب و یا کادمیوم بوده است.

 FDA، قرار گرفتن در معرض سرب موجود در رژیم غذایی را به عنوان یک مسئله مهم بهداشت عمومی مطرح می کند. سرب و کادمیوم اجزای لعاب در ساخت ظروف سرامیکی و قوری است. زمانی که لعاب به طور نامناسب فرمولاسیون شده و حرارت دیده می شود، این مواد به مقدار قابل توجهی وارد مواد غذایی می شود. همچنین برخی رنگهایی که در صنعت سرامیک سازی استفاده می شود نیز، دارای سرب است.

 تجارت چای به ما این امکان را می دهد تا تولید کنندگان را راحت تر از مصرف کنندگان زیر سؤال ببریم. متأسفانه اکثر تولید کنندگان درباره لعابی که در قوری و کتری چای مصرف می کنند، جواب درستی نمی دهند و یا نمی توانند مستنداتی  راجع به مواد اولیه لعاب تولیدی، ارائه دهند.

بنابر این، بهتر است از هر چیزی که با لعاب درست شده است، دوری کنیم.

 البته، ممکن است قوری های سرامیکی و لعابی کاملاَ بی خطر  هم وجود داشته باشد، اما مسئله این است که به طور مشخص نمی توان گفت که کدام یک از قوری ها این ویژگی را دارند. در نتیجه برای اطمینان بیشتر بهتر است از مصرف قوری های سرامیکی یا لعابی برای دم کردن چای خودداری کنید.

شیشه، خاصل ترین و ایمن ترین ماده برای دم کردن چای است.

 تحقیقات نشان می دهد شیشه یکی از ایمن ترین مواد در ساخت کتری و قوری چای است. بورو سیلیکات یکی از شیشه های شناخته شده با سابقه ایمنی طولانی و با کیفیت است. این نوع شیشه هیچ فلز یا سمی را آزاد نمی کند و حاولی لعاب هم نیست. مزیت دیگر این نوع شیشه مقاوت بالای آن در برابر گرما و حرارت است که آن را برای تهیه چای ایده آل می کند. این نوع شیشه به دلیل توانایی در نگه داشتن خصوصات محتوایات داخلش، در محیط های آزمایشگاهی نیز استفاده می شود.

هر چند در کشور ما از دیرباز از قوری های چینی برای دم کردن چای استفاده می شود، اما بهتر است که قوری های  شیشه ای را جایگرین قوری های چینی کنیم تا  درصد ورود مواد سمی را به بدن کاهش دهیم و زندگی سالمتری را تجربه کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.