آیا واقعا نیازی به گیاهان آپارتمانی ندارید؟

روانشناسا می گن نگاه کردن به چیزهای زیبا و طبیعی مثل غروب افتاب، دریا یا درختها باعث شادی ما میشن. همین تجربه های کوچیک و لذت های ساده و زندگی در لحظه حال یکی از مهمترین کلیدهای اصلی حس خوشبختی درونیه.

آیا واقعا نیازی به گیاهان آپارتمانی ندارید؟

پوریا مطلبی

سر تیترها

 می دونستید که گیاهان آپارتمانی استرس شما را کم می کنن و روحیه شما رو هم تقویت می کنن؟ طبق تحقیقاتی که به تازگی انجام شده، مراقبت و پرورش گیاهان آپارتمانی ما رو به روح طبیعت وصل می کنه. این ارتباط با طبیعت که ما هم جزئی ازونیم، اضطراب را خیلی پایین میاره و باعث میشه ما احساس خوشحالی و طراوت کنیم. حتی اگه بازم این گیاها استرس ما رو کم نکنن، حداقل می تونیم از زیبایی بصریشون که لذت ببریم؟

روانشناسا می گن نگاه کردن به چیزهای زیبا و طبیعی مثل غروب افتاب، دریا یا درختها باعث شادی ما میشن. همین تجربه های کوچیک و لذت های ساده و زندگی در لحظه حال یکی از مهمترین کلیدهای اصلی حس خوشبختی درونیه. روانشنا معتقدن که آدمهایی که از همه خوشحال ترن، از چیزای کوچک زندگیشون که بهشون حس لذت و خوشحالی میده، قدردانی می کنن. این چیزای کوچک می تونه نگاه کردن به یک گلدون کوچک کنار کاناپه یا تختتون باشه.

 این روزها توی ایران ما با استرسهای اجتماعی و اقتصادی زیادی روبرو هستیم. از شیوع ویروس کرونا گرفته تا تحولات اقتصادی که زندگی همه ما رو تحث تأثیر قرار داده. توجه به چیزهای کوچکی مثل مراقبت از یک گلدان کوچک توی آپارتمانمون که خریدنش اونقدر ها هزینه ای نداره، می تونه ازین استرس ها کم کنه و بهمون هر چند خیلی کوچک روحیه بده. پس بیاین نگاه دقیقری به این موضوع بندازیم.

مراقبت از گیاهان سرگرم کننده است.

آیا واقعا نیازی به گیاهان آپارتمانی ندارید؟

وقتی از گیاهان آپارتمانی مون مراقبت می کنیم، در لحظه حال به سر می بریم، به برگها و خاکش توجه می کنیم و خلاصه سرگرم کار با گیاه میشیم و همین باعث میشه که استرسمون کم بشه. بعضی ها ممکنه از کارهای خانه و تکراری بودنشون خسته بشن. اما چی ازین بهتر و هیجان انگیز تر که بتونید مراحل رشد یک گیاه رو که هر روز متفاوت تر از دیروزه، ببینید؟ این کار هیجان انگیز نیست؟ به خصوص اگه دانه یک گیاه رو کاشته و هر روز شاهد بزرگ شدنش باشین؟

 حتی جمع آوری انواع گیاهان آپارتمانی هم سرگرم کننده است. درست مثل کسی که کلکسیون تمبر یا سکه داره و در حال خرید تمبر یا سکه است، شما هم هیچ وقت از خرید گیاهای جدید خسته نمیشین و خیلی هم به وجد میاین. حتی ممکنه دیگه توی خونه یا بالکن و حیاط خلوتتون، از دست گل و گیاه، جا نباشه!

گیاهان آپارتمانی باعث می شن خونتون دنج و راحت بشه.

آیا واقعا نیازی به گیاهان آپارتمانی ندارید؟

مطالعات و تحقیقات نشون داده که افراد تو اتاقهایی که فضای سبز بیشتری دارن، احساس راحتی بیشتری می کنن. یک کمی توضیحش سخته. اما واقعاَ اتاق هاییکه توشون گل و گیاه هست، جذاب تر و گرم تر اند. شاید باید یک نگاهی به روانشناسی رنگ سبز داشته باشیم.

رنگ سبز در ما تعادل ایجاد می کنه و از بین همه‌ رنگا، این رنگ از همه خوشایندتره چون چشمون هیچ نیازی ندارد که شبکیه را براش تنظیم کنه. حتی می گن رنگ سبز توی ما ذهنیت مثبت ایجاد می کنه و چون رنگ طبیعی گیاهانه، ما از دیدنش احساس ثبات و امنیت می کنیم. جالبه بدونین که چشم ما به راحتی می تونی تفاوتهای رنگی سبز رو از هم تشخیص بده، چرا که انسانهای اولیه باید گیاها را تو محیط زندگیشون از هم تشخیص میدادن و این ژن تا به امروز نسل به نسل به ما منتقل شده. توی فرهنگ ایرانی خودمون هم رنگ سبز جایگاه خاص خودش رو داره، چه تو آیین زرتشت و چه تو آیین اسلام.

با توجه به این موضوعات بهترین تأثیری که می تونید توی خونه از گیاها بگیرید، نگهداری از گیاهای کوچیک با تنوع بالاست، مثل انواع کاکتوس یا گیاهای رونده.

 گیاهان آپارتمانی بهره وری شما را بالا می برند.

آیا واقعا نیازی به گیاهان آپارتمانی ندارید؟

توی یک آزمایش تحقیقاتی، افرادی که اطرافشون با گل و گیاه پرشده بود، نسبت به افرادی که روی میزهای کارشون هیچی نبود، بهره وری کاری و تمرکز ذهنی بیشتری داشتن. وقتی تمرکز بهتری دارید، می تونید کارهای بیشتری رو انجام بدید و راندمان کاریتون بالاتر میره، خودتون از خودتون راضی اید و رئیستون هم از کارتون راضیه! شاید حتی ارتقاء شغلی هم گرفتید. همین باعث خوشحالی نمیشه؟ می تونید چنتا شاخه بامبو کنار میز کارتون بذارید.

 راحت تر نفس بکشید.

 گیاهای آپارتمانی از نظر سلامتی هم خیلی به ما کمک می کنن. و از اونجایی که سلامتی یکی از فاکتور های احساس خوشبختی و خوشحالیه، نگهداری از گل و گیاه تو خونه ایده فوق العادیه! حالا چطوری گل و گیاه تو سلامتی ما نقش دارن؟ گیاهای آپارتمانی به عنوان یک صافی، هوای داخل خونه رو که حتی ممکنه آلوده تر از هوای بیرون باشه، تمیز می کنن. مگه میشه هوای داخل خونه از بیرون آلوده تر باشه؟ بله! چرا که نه. همین مواد شوینده ای که ازشون استفاده می کنید، محصولات آرایشی، رنگ ها، خود هوای آشپزخونه به خاطر روغنهای سرخ کردنی و…. همگی می تونن سم هایی رو توی فضا آزاد کنن. و چون فضای خونه محصوره، این سم ها تو خونه بیشتر می مونن، حتی ممکنه باعث سردرد، سوزش چشم و سرگیجه هم بشن.

سازمان ناسا طی یک سری تحقیقات، فهمید که بعضی گیاها مثل نیلوفر آبی، گیاهانی که از تیره سرخس هستند، این سموم را از بین می برن. دیگه چی ازین بهتر؟ با داشتن چنتا گیاه، هوای خونه تصفیه میشه.

 گیاهان آپارتمانی نقش درمانی و شفا هم دارن. قرار گرفتن نزدیک گل و گیاه، به شما حس آرامش میده و حتی بررسی ها نشون داده، بیمارانی که در فضای سبزتری قرار گرفتن، زودتر بهتر شدن. حتی گاهی گلدانهای گل رو به عنوان یک داروی مکمل و غیر تهاجمی برای بیماران جراحی توصیه می کنند. باز تحقیقاتی در دانشگاه تگزاس نشون داده که باغبانی درمانی به بیماران در مراکز درمانی کمک بیشتری می کنه.

.گیاهان یک مرطوب کننده طبیعی هستند

گیاهان طی یک سری فرایند، رطوبت رو از برگهاشون تو فضا آزاد می کنن. به خصوص تو مناطق خشک و کویری ایران، یا جاهایی که زمستانهای خشکی دارن، می تونید با نگهداری گیاه داخل خونتون، رطوبت هوا را تنظیم کنید. مثلا می تونید چنتا گلدون سرخس توی خونتون نگه دارید. برگهای سرخس رطوبت بیشتری رو تو فضا آزاد می کنن

ارتباط ما را با دیگران بهتر می کنند.

یکی از دلایل مهمی که گیاهان آپارتمانی باعث خوشحالی ما می شن، اینه که ما را به دیگران وصل می کنن! چطوری؟ کافیه وارد گل فروشی یا بازار گل بشید. یا سری به سایتایی بزنید که پاتوق عاشقای گل و گیاهه. این محیط ها به ما امکان میدن که تجربیاتمونو باهم به اشتراک بذاریم و دوستای جدیدی پیدا کنیم.

گیاهای آپارتمانی به ما این امکان رو می دن که ارتباطهای واقعی تری داشته باشیم. به خصوص  برای افراد درونگرا. کی رو دیدید که یک گیاه رو به صورت آنلاین لمس کنه و درباره اش حرف بزنه؟

 با همه این توضیحات و تأثیراتی که از گیاهان آپارتمانی شنیید، آیا هنوز هم احساس می کنید که خونه تون نباید گل و گیاهی داشته باشه؟ دیدگاهاتونو با ما در میون بذارید…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.