دم کردن قهوه خانگی با 7 روش متفاوت

دانستن نحوه دم کردن قهوه توی خونه تون می توه یک مهارت تغییر سبک زندگی باشه. اگه عادت دارید که قهوه خودتونو تنها با فشردن یک دکمه روی دستگاهای قهوه ساز حرفه ای درست کنید، درست کردن و دم کردن قهوه توی خونه برای اولین بار می تونه کمی دلهره آور و چالشی باشه.

دم کردن قهوه خانگی با 7 روش متفاوت

پوریا مطلبی

سر تیترها

 وقتی صحبت از یک فنجان قهوه خوب میشه، هر فردی یک کافه و یک مغازه خرید قهوه دلخواه خودش رو داره. اما خوب گاهی اوقات شما توی خونه هستید و یا اونقدر سرتون شلوغه که نمی تونید به کافی شاپ برید. برای همین، دانستن نحوه دم کردن قهوه توی خونه تون می توه یک مهارت تغییر سبک زندگی باشه. اگه عادت دارید که قهوه خودتونو تنها با فشردن یک دکمه روی دستگاهای قهوه ساز حرفه ای درست کنید، درست کردن و دم کردن قهوه توی خونه برای اولین بار می تونه کمی دلهره آور و چالشی باشه.

برای همین ما سعی کردیم که روشهای مختلف درست کردن و دم کردن قهوه رو به صورت دستی و به صورت کاملا گام به گام، از استفاده از فرنچ پرس ابتدایی گرفته تا بهترین راه درست کردن یک قهوه به روش چکه ای یا (pour over) توی یک پست جمع آوری کنیم.

 خوب، شاید با خودتون فکر کنید، حالا کدوم روش دم آوری قهوه بهتره؟ جواب این سوال کاملا بستگی به نیازها و ترجیح های شما داره. مهم نیست که از چه نوع قهوه سازی استفاده می کنید، بلکه مهمترین چیز اینه که باید از بهترین مواد اولیه و با کیفیت ترینشون استفاده کنید. استفاده از دانه های کامل و تازه قهوه می تونه روی طعم و کیفیت قهوه شما خیلی تأثیر بگذاره. همینطور آسیاب کردن دانه ها و تبدیلشون به اندازه ها و ابعاد مناسب برای هر کدام از روش ها هم بی تأثیر نیست.

1-روش تحت فشار یا French Press

طرز تهیه و دم کردن قهوه خانگی با 7 روش متفاوت

خوب، این روش یکی از روش های کلاسیک و البته آسانترین راه تهیه و دم کردن قهوه است. توی این روش ما قهوه رو مستقیم توی آب حل می کنیم. بعد با یک پیستون که معمولا تهش توریه، مخلوط قهوه و آب رو تحت فشار قرار می دیم تا آب از قهوه جدا بشه. خوب حالا چطوری؟:

طرز تهیه: اول از همه باید قهوه ای که با دانه درشت آسیاب شده رو توی قوطی یا پارچ مخصوص بریزید. تو مرحله بعد آب جوش رو روی قهوه ها بریزید. اما یادتون باشه اصلا همش نزنید! بعد از چهار دقیقه درب پارچ و بذارید و به آرومی پیستونر به پایین فشار بدید تا قهوه ته پارچ فشرده بشه. حالا فوری آب پارچ رو توی یک لیوان یا ظرف دیگه خالی کنید. اگه بذارید آب توی پارچ بمونه، قهوه ته نشین شده، مزه آب رو تلخ تر می کنه.

نوع آسیاب دانه های قهوه: درشت

مدت زمان دم کردن: 4 دقیقه

نتیجه دم آوری: کامل و تمام عیار، قوی

2-روش چکه ای یا Pour Over

طرز تهیه و دم کردن قهوه خانگی با 7 روش متفاوت

 روش چکه ای یکی از قدیمی ترین روش های تهیه قهوه است. توی این روش، ما آب جوش رو مستقیما روی قهوه هایی میریزیم که توی صافی گذاشته شده اند تا قهوه به آهستگی از توی فیلتر به بیرون چکه کنه.

طرز تهیه: اول از همه یک صافی روی قیف قرار بدید. کمی آب داغ روی صافی بریزید تا طعم کاغذ صافی از بین بره. این آب رو دور بریزید. حالا دانه های قهوه آسیاب شده رو توی صافی بریزید و 30 ثانیه صبر کنید تا قهوه ها داخل صافی اشباع بشن. بعد آروم آروم آب جوش رو به صورت دایره وار روی دانه های قهوه بریزید. این کار باعث میشه که تمام قهوه ها به طور یکنواخت مرطوب بشن. این کار رو تا جایی ادامه بدید که به وزن نهایی قهوه دلخواهتون برسید.

نوع آسیاب دانه های قهوه: متوسط تا خوب

 زمان دم آوری: 3 تا 4 دقیقه

نتیجه دم آوری: ظریف، صاف و شفاف

3-روش کمکس ( chemex )

طرز تهیه و دم کردن قهوه خانگی با 7 روش متفاوت

این روش دم کردن در سال 1941 اختراع شد. کمکس نوعی روش چکه ایه که از یک استوانه ساعت شنی شکل و یک نوع صافی که 20 تا 30 درصد سنگینترو ضخیم تر از صافی های دیگه است، استفاده می کنه. این کار به جریان آب در هنگام عبور از دانه های قهوه، کمک می کنه.

طرز تهیه: اول صافی مخصوص کمکس رو داخل فلاسک مخصوصش قرار بدید. لبه های صافی رو به دهانه تا بزنید تا خوب بچسبه. صافی رو با کمی آب داغ بشورید. و آب حاصله رو دور بریزید. بعد دانه های آسیاب شده قهوه رو داخل صافی بریزید. تو مرحله بعد آب رو روی دانه های قهوه بریزید تا دانه ها کمی پف کنن و در اصلاح بشکفن. حالا مخلوط رو هم بزنید. بعد از 30 ثانیه، آب رو به صورت دورانی و یا حرکتای عقب و جلو روی دانه های قهوه بریزید تا به وزن دلخواه قهوه تون برسید.

 نوع آسیاب دانه های قهوه: متوسط درست

زمان دم آوری: 4-5 دقیقه

نتیجه دم آوری: روشن، خالص و شفاف

4-روش آئروپرس (AeroPress)

این روش یک روش قابل حمل و سبکه. آئروپرس یک وسیله به نسبت جدیده که در سال 2005 اختراع شده. توی این روش قهوه رو با فشار دادن یک پیستون و ایجاد فشار هوا دم می کنن و قهوه با فشار از میان یک صافی، داخل فنجان ریخته میشه.

طرز تهیه: قبل از هر کاری ، اول صافی رو درون درپوش پلاستیکی قرار بدید و کمی آب جوش روی صافی بریزید تا شسته بشه و طعم کاغذیش از بین بره. البته بهتره که خود پیستون و محفظه اش رو هم کمی با آب جوش بشورید تا اگه قهوه یا چیزی از قبل توی محفظه مونده، از بین بره و هم اینکه کمی با آب هم دما بشه. بعد درپوش فیلتر رو محکم روی محفظه ببندید و اونو روی فنجان یا لیوانتون قرار بدید.

حالا دانه های آسیاب شده قهوه رو داخل محفظه بریزید. بعد آب رو به اون اضافه کنید و همش بزنید. می تونید مقدار آب رو با درجه بندی های روی محفظه هم بسنجید. حالا پیستون رو آرام به پایین فشار بدید تا به ته محفظه برسه. با این کار قهوه با فشار از صافی رد میشه و توی لیوان و یا فنجونتون می ریزه.

 نوع آسیاب دانه های قهوه: خوب تا متوسط

زمان دم آوری: 2 دقیقه

نتیجه دم آوری: صاف، شفاف و تمیز

5-روش موکا

به این روش اسپرسو هم گفته میشه که اختراع کشور ایتالیاست. تو این روش آب جوش تحت فشار بخار از میان دانه های قهوه عبور می کنه و یک قهوه اسپرسو بهمون تحویل میده!

طرز تهیه :

 محفظه زیرین موکا رو با آب جوش تا خط نشانه پر کنید. بعد توری فیلتر رو با دانه های قهوه پر کنید و مطمئن بشید که دانه ها خیلی بهم فشرده نشه و با یک برس لبه هایی که روش قهوه ریخته رو خوب پاک کنید. توری رو در انتهای محفظه قرار بدهید و بچرخونیدش تا خوب محکم بشه. حالا محفظه موکا رو روی شعله متوسط قرار بدهید. به محض شنیدن صدای پیس – پیس و صدای حبابای آب، موکا رو از روی شعله بردارید. قهوه شما آماده است!

 نوع آسیاب دانه های قهوه: خوب

زمان دم آوری: 5 دقیقه

نتیجه دم آوری: قوی با طعم تند و تیز

6-روش سایفون

سایفون یک نوع دستگاه تولید قهوه به صورت خلائه که با فشار بخار آب، آب جوش رو به سمت محفظه بالاییش هدایت می کنه تا با دانه های قهوه مخلوط بشه. بعد با کمک جاذبه زمین، آب حاصله از میان یک صافی به محفظه پایینی ریخته میشه.

طرز تهیه: قبل از اینکه صافی رو در قسمت بالایی دستگاه سایفون( قیف) قرار بدید، اونو توی آب گرم خیس کنید. بعد صافی رو با دقت به لوله شیشه ای وصل کنید. تو مرحله بعد قسمت پایینی سایفون ( لامپ) رو با آب پر کنید. حالا قبل از اینکه سایفونو روی حرارت بذارید، باید قیف رو به لامپ وصل کنید.

بعد از اینکه آب به جوش اومد و از قیف بالا رفت، حرارت رو کم کنید و دانه های قهوه رو تو قیف بریزید و همش بزنید. اجازه بدید قهوه بین 60 -90 ثانیه دم بکشه. بعد سایفون رو از روی شعله بردارید و دوباره قهوه رو هم بزنید. صبر کنید تا قهوه ای که دم کشیده از لامپ تخلیه بشه. و بعد سروش کنید.

 نوع آسیاب دانه های قهوه: متوسط

 زمان دم آوری: 5-8 دقیقه

نتیجه دم آوری: تمیز و طعم دار

7-روش دم آوری سرد

قهوه دم کرده سرد، با خیس کردن دانه های درشت قهوه تو آب سرد و یا همدما با اتاق به مدت طولانی و معمولا تو 12 ساعت تهیه میشه. بعد این قهوه رو که به صورت یک کنستانتره درومده از یک صافی عبور میدن و با آب و یا شیر سرو می کنن.

 طرز تهیه: قهوه ای رو که درشت آسیاب کردید به آبی که داخل شیشه یا دستگاه دم آوری سرد و یا هر ظرف بزرگ دیگه ریختید، اضافه کنید. خوب همش بزنید و بعد توی یخچال و یا توی دمای اتاق نگه داری کنید و بذارید 12 ساعت بمونه. بعد از 12 ساعت اون رو از صافی قهوه و یا پارچه تنظیف رد کنید. می تونید قهوه رو توی یخچال مدتی نگهدارید.

 نوع آسیاب دانه قهوه: درشت

 زمان دم آوری: 12 ساعت

نتیجه دم آوری: صاف و تمیز، با طعم ملایم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.