سفر قهوه دورِ دنیا

قهوه قرن های زیادی تو جهان سفر کرده و با وجود همه ممنوعیتها از طرف کشور های سختگیر و بگیر و ببندهای خانواده های سلطنتی، همه ملت ها و اقتصاد آنها رو تغییر داده. اینکه چطور یک دانه قهوه کوچک از یک درخت تو اتیوپی، می تونه به دومین کالای پر اهمیت تو جهان معامله بشه، حسابی جای بحث داره

سر تیترها

تاریخ قهوه، داستان بسیار جذابی داره . قهوه قرن های زیادی تو جهان سفر کرده و با وجود همه ممنوعیتها از طرف کشور های سختگیر و بگیر و ببندهای خانواده های سلطنتی، همه ملت ها و اقتصاد آنها رو تغییر داده. اینکه چطور یک دانه قهوه کوچک از یک درخت تو اتیوپی، می تونه به دومین کالای پر اهمیت تو جهان معامله بشه، حسابی جای بحث داره. بله! فلفل نبین چه ریزه، بشکن ببین چه تیزه!

کالدی و بزهای رقاصش

سفر قهوه دورِ دنیا

یکی از محبوبترین و مهمتریت داستانهای قهوه مربوط به شخصی به نام کالدی ( Kaldi) و بزهایش در سال 700 میلادیه. کالدی یک بزچران تو اتیوپی بود. یک روز که بزهاشو به چرا برده بود ، متوجه شد که رفتار بزهایش یک ذره عجیب و غریبه. بزهای کالدی در حال رقص و شاخ زدن به هم بودند. البته که این رفتار ها پیش کالدی اصلاَ قابل قبول نبود.

کالدی فهمید که بزها درحال خوردن دانه های قرمز رنگ کوچکی هستند و با خودش گفت که حتماَ بزها با خوردن این میوه ها به کله شون زده و قاطی کردن!خلاصه، کالدی با این میوه های قرمز رنگ کلی کلنجار رفت و به جایی نرسید،  بعد پیش یک راهب رفت و قصه بزها و میوه ها رو براش تعریف کرد. راهب هم تمام شبو برای یافتن راه حلی برای این موضوع بیدار موند و حسابی دعا کرد.

 اما بر اساس ادعای یه داستان دیگه، کالدی این دانه های قرمز رنگ رو به راهب میده و راهب بهش می گه که اصلا ازین دانه ها استفاده نکنه. و بعد آنها رو به آتش می اندازه. نتیجه این آتش انداختن، یک رایحه عالی و دلپذیر میشه و بدین ترتیب اولین دانه قهوه بوداده جهان به وجود میاد.بعد از این ماجرا ها و کشف این قضیه، دانه قهوه رو با آب جوشوندن و با روش های مختلفی ازش استفاده کردن تا قهوه به اینجایی که ما می دونیم و میشناسیم برسه.

اگر چه خیلی نمیشه داستان کالدی و بزهایش رو اثبات کرد ، اما یک چیز مسلمه : “سر و کله قهوه از اتیوپی پیدا شده”

بندر موکا (Mocha)

سفر قهوه دورِ دنیا

 مورد دیگری که با اطمینان میشه ازش صحبت کرد، اینه که تو قرن پانزدهم، قهوه راه خودشو از شمال آفریقا و از دریای سرخ به یمن باز کرده. بندری که دانه های قهوه اول بهش رسیدند موکا (Mocha) نام داشت. به دلیل محبوبیت روز افزون قهوه و حمل آن از این شهر بندری، به قهوه، موکا هم گفتن.

قدیمی ترین شواهد ثبت شده مبنی بر نوشیدن قهوه و شناختن درخت قهوه مربوط به اول قرن 15 میلادی تو صومعه های صوفیان یمن به دست اومده. قهوه رو تو یمن پرورش می دن و بعد به سرعت تا مکه و مصر، ایران و ترکیه گسترش پیدا می کنه. ببینید از کجا به کجا رسید این دانه ریز.

اون زمانها تو نواحی عربی به قهوه “شراب عربی” هم می گفتن. پس از باز شدن و رونق گرفتن قهوه خانه ها تو عربستان، این نوشیدنی کم کم محبوب شد. این قهوه خانه ها به عنوان “مدارس فرزانه” هم شناخته می شد. که کم کم به مراکز فعالیتهای اجتماعی تبدیل شدند.

با وجود ممنوعیت هایی که رهبران مذهبی تو مکه، قاهره و بعدتر توسط کلیسای کاتولیک در قرن پانزدهم اعمال کردند.قهوه با سرعت تو منطقه بالکان، ایتالیا و نصفی از اروپا و همینطور آسیای شرقی و بعدهم به آمریکا راه یافت. همین شورشها تو خیابانهای عربی ( بهار عربی که نه! بهش بگیم بهار قهوه!) باعث شد که عدالت نوشیدن قهوه سرانجام حکم فرما بشه و در قرن 16 ام، استفاده از قهوه نیمی از خاورمیانه، هند جنوبی، ایران و شمال آفریقا رو فرا بگیره.

هجوم سپاه قهوه از غرب به اروپا

سرانجام در سال 1570، قهوه وارد ونیز شد. در سال 1615، پاپ کلمنت هشتم، اعلام کرد که این نوشیدنی شیطانیه. اما با هر ترفند و زوری، این نوشیدنی رو غسل تعمید داد و گفت که این نوشیدنی مسیحیه و دیگه همه می تونن با خیال راحت و بدون ترس از اینکه روح شیطان تو بدنشون حلول کنه، بخورنش! آخیش.

 در قرن شانزدهم میلادی، قهوه خانه ها و مراکز سرو قهوه تو اروپا و به خصوص تو انگلستان حسابی رونق گرفت. اونقدر که مردای انگلیسی تمام کار و زندگیشونو ول کرده بودن و به قهوه خونه ها میرفتن. صبح قهوه، عصر قهوه و شب هم قهوه! دیگه خبری از خونه  رفتن نبود. عوض اینکه بعد از کار برن پیش اهل و عیالشون، توی کافه ها بحثای صد من یک غاز می کردن و به کلی خونه رو فراموش کرده بودن. 

بیچاره زنای انگلیسی، حسابی کفری شده بودن از اینکه چرا همسراشون دیگه توی خونه نیستن، 24 ساعت توی کافه ها در حال خوردن قهوه اند و درگیر بحثهای پوچ مذهبی و سیاسی می شن. اما بالاخره صبر زنها هم تموم شد. در سال 1674، زنای انگلیسی برای اولین بار، دادخواستی رو علیه قهوه، ممنوعیت آن و باز گرداندن همسراشون به خانه، درست کردن. باید اسمشو بذاریم، جنبش فمینیسمی زنان علیه قهوه! بیچاره قهوه چی بود، چی شد!

قهوه با ماجراهای عجیبی دور دنیا سفر کرده و ما تنها قسمت کوچکی از سفر قهوه رو براتون تعریف کردیم. قهوه بعد از اروپا به قاره آمریکا و دیگر کشور های آفریقایی نیز سفر کرد. امروزه تجارت و تولید قهوه تو کشور های آمریکای جنوبی مثل برزیل سهم مهمی از بازار تجارت جهانی رو از آن خودش کرده.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.