چاقی و اضافه وزن را در دوران کرونا جدی بگیرید

خوب، چاقی یک مشکل مهم بهداشت عمومی در میان بزرگسالان و البته در سالهای اخیر حتی در کودکان و یکی از فاکتور های خطر ابتلا به بیماری شدید کرونا و مرگ ناشی از آن به شمار می رود.

چاقی و اضافه وزن را در دوران کرونا جدی بگیرید

صفورا شویکلو

سر تیترها

اگر کسی دلیلی برای کاهش وزن خود باید داشته باشد، ویروس کرونا می تواند یک انگیزه قدرمند برای این کار باشد.

خوب، چاقی یک مشکل مهم بهداشت عمومی در میان بزرگسالان و البته در سالهای اخیر حتی در کودکان و یکی از فاکتور های خطر ابتلا به بیماری شدید کرونا و مرگ ناشی از آن به شمار می رود.

البته برخی از فاکتور های دیگر همچون سن بالاتر و بیماری های زمینه ای مانند بیماری های قلبی و دیابت هم وجود دارند که هر کدام از آنها می تواند ناشی از چاقی باشد.

 محققان هنوز نمی دانند چرا چاقی بیماری کرونا را تشدید می کند.ب ا این حال چاقی یک فاکتور مهم در بروز برخی از بیماری های زمینه ای محسوب می شود.

همگی متخصصان بر این باورند که یک روش برای کاهش خطر ابتلا به کرونا، کاهش وزن است.

 هر چند عامل سن قوی ترین فاکتور خطر و همچنین مرد بودن و یا داشتن شرایط خاص پزشکی به شمار می رود اما از آنجا که ما نمی توانیم سن یا جنسیت افراد را تغییر دهیم، اما وزن فاکتور مهمی است که می توان آن را تغییر داد.

اثرات چاقی در ابتلا به بیماری کرونا

 اضافه وزن جدی می تواند نفس کشیدن را دشوار تر کرده و اثرات مضر بیماری کرونا بر ریه ها را افزایش دهد.

هنگامی که افرادر دچار اضافه وزن هستند، توانایی ریه آنها در استخراج اکسیژن از هوا کاهش پیدا می کند. همچنین اضافه وزن باعث می شود که عملکرد قلب و رگ های خونی در تحویل اکسیژن به سلول ها مختل شود. چرا که رگ های خونی سفت شده و فشار خون نیز بالا می رود.

 همچنین چاقی باعث ضخیم شدن و چسبندگی خون بیشتر از حد طبیعی می شود ( غلظت خون) و این وضعیت توسط ویروس کرونا بدتر می شود. در این گونه موارد احتمال لخته شدن خون در ارگانهای اصلی بدن مثل قلب و مغز افزایش می یابد.

اختلالات در متابولیسم بدن که منشاء اضافه وزن دارند، دلیل اصلی واگیری به نوع شدید ویروس کرونا است.

بیشتر افرادی که به خاطر کرونا می میرند، آنهایی هستند که بدنشان نمی تواند اکسیژن کافی را از ریه ها دریافت کند. چرا که لایه نازکی از سلول های ریه که باید اکسیژن از آن عبور کند، توسط ویروس آسیب دیده و متورم شده است.

“چاقی می تواند در چندین مرحله روی فرایند و عملکرد ریه ها تأثیر بگذارد”

چاقی به شدت روی حالت متابولیکی به نام ” مقاومت به انسولین” در ارتباط است. و این مقدمه ابتلای افراد چاق به دیابت است.

 مقاومت به انسولین، سطح پروتئین کامپوننت 3 را در بدن افزایش داده و بخشی از سیستم دفاعی اولیه سلول ها را از بین می برد. این یعنی خط بیشتر برای ابتلا به کرونا در افراد چاق.

چاقی و مقاومت به انسولین دو فاکتور مهم در ایجاد آسیب بیشتر در هنگام ابتلا به کرونا محسوب می شود.

چاقی همچنین باعث کاهش ترشح هورمون آدیپونکتین می شود. سطح این هورمون در افراد چاق نسبت به افراد لاغر کمتر است.

هورمون آدیپونکتین از لایه رگ های خونی ریه در برابر التهاب محافظت می کند.

 عوامل متعددی در تأثیرات چاقی در بیماری کرونا نقش دارند. همچون مقاومت به انسولین، التهاب مزمن بافت چربی و اثرات فشار چربی اضافی در اطراف ریه ها، اما اثر هورمون لپتین که تنظیم کننده اشتهاست نیز ممکن است در این فرایند نقش داشته باشند.

هنگامی که ذخیره چربی کم است، لپتین به مغز سیگنال می دهد تا اشتها افزایش پیدا کند. با افزایش ذخیره چربی، مقدار لپتین نیز افزایش می یابد. در این هنگام وضعیتی به نام مقاومت به لپتین ایجاد شده و مغز دیگر سیگنالی برای کاهش اشتها دریافت نمی کند.

چاقی و افزایش اشتهای کاذب

سلول های چربی همچنان لپتین ترشح می کنند تا مغز را متقاعد به کاهش اشتها کنند، اما مغز این سیگنال ها را به درستی دریافت نکرده و سطح لپتین در خون به شدت افزایش می یابد.

با افزایش سطح لپتین ، واکنش های ایمنی بدن می تواند بی اثر، نا کافی شده و یا به اشتباه هدایت شوند. مثل همانند سازی ویروسی و کاهش پاکسازی بدن از ویروس ها. این امر به صورت یک مارپیچ عمل کرده و می تواند صدمات جبران ناپذیری را به بافت ها و اندام ها وارد کند

 با دریافت کالری کمتر از آنچه که بدن شما در هر روز باید بسوزاند، قدم آغازین را برای برطرف کردن چاقی بردارید.

 برنامه ریزی برای کاهش وزن، همچون تعیین  یک رژیم غذایی سالم، استفاده از گیاهان دارویی، دم نوش ها و فعالیت بدنی مداوم، روش های بسیار مؤثری در جلوگیری از افزایش وزن و همچنین تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر کروناهستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.